1. brak czynników ułatwiających zmianę - brak napływu nowych informacji
2. słabe czynniki ułatwiające zmianę
3. centralność obiektu postawy - jeżeli obiekt ma duże znaczenie dla jednostki, ma ona duży zasób wiedzy o tym przedmiocie - wówczas pojawienie się nowych informacji o obiekcie - nie zmienia postawy wobec tego obiektu.
Ponadto, postawy stabilizują się z wiekiem - stosunek uczuciowy wobec obiektów często wzmacnia się z upływem czasu.
ORGANIZACJA POSTAW, tj. uporządkowanie postaw, uzależnienie zespołów różnych postaw wobec siebie, powiązanie postaw - warunkuje stabilność postaw.
Jednostka skłonna jest zajmować podobne postawy (negatywne lub pozytywne) wobec obiektów, które uważa za wzajemnie przynależne.
np. osoby uprzedzone wobec jednej nacji - są skłonne do uprzedzenia wobec innych mniejszości, do których nie należą.
np. postawa okrucieństwa dla kotów - bywa kojarzona z podobną postawą wobec psów.
Zmiana postawy wobec jednego obiektu - uogólnia się na inne obiekty w obrębie tej samej klasy. Postawy jednostki wobec obiektów zaklasyfikowanych przez jednostkę łącznie według jakiejś cechy są WSPÓŁZALEŻNE.
Jeżeli postawa zmienia znak wartości (pozytywna - negatywna, negatywna - pozytywna) - wówczas:
1. następuje ZMIANA ZNAKU postaw związanych z tą postawą lub
2. REORGANIZACJA postrzeganych klas obiektów (obiekt zmienionej postawy oddzialamy od ogólnej klasy obiektów).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz