Zmiana postaw wskutek rzeczywistej zmiany obiektu
Zmiana właściwości obiektu jest to najbardziej skuteczny sposób zmiany postawy wobec tego obiektu, skuteczniejszy niż perswazja, argumentacja.
np. nowe informacje na temat rozwoju państwa - zmieniają nasze poglądy odnośnie właściwości tego kraju, a także POSTAWY.
Zmiana informacji o obiekcie
Zmiana treści poznawczej obiektu powoduje zmianę stosunku emocjonalnego wobec niego.
Zmiana może dotyczyć także siły natężenia uczuć wobec obiektu (np. reagujemy mniej/bardziej negatywnie)
Nawet silne postawy (np. uprzedzenia do innej rasy) mogą zostać osłabione przez odpowiednie przeciwne informacje (np. przekonanie się o niesłuszności informacji o negatywnych cechach przedstawicieli tej rasy).
Akceptacja nowych informacji o obiekcie powoduje zmianę postawy, ale obiekt pozostający w zasięgu bezpośrednich osobistych doświadczeń - musi rzeczywiście dostarczać takich informacji o swoich właściwościach, które zaprzeczają oczekiwaniom.
np. dla jednostki, która uważa, że blondynki są głupie - spotkanie głupiej blondynki nie zmieni postawy wobec nich.
Zmiana postaw a ich natężenie
Słabe postawy są bardziej podatne na zmiany niż silne.
Zmiana postaw a centralność obiektu
Ludzie poszukują informacji, które ich interesują i pomijają inne informacje.
Duża ilość informacji na temat obiektu (centralnego) - pomaga utrwalić się postawie wobec niego.
Natomiast postawy wobec obiektów marginesowych - łatwiej zmienić pod wpływem nowych informacji.
np. postawy wobec polityki zagranicznej, o której wiemy mniej - są mniej stabilne, niż postawy wobec polityki wewnętrznej, o której informacje częściej do nas docierają.
Źródła:
1. T.M.Newcomb, R.H.Turner, P.E.Converse „Psychologia społeczna”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz