środa, 18 kwietnia 2012

Zmiana postaw wobec obiektu

Zmiana postaw ma szczególne znaczenie w przypadku rywalizowania o pozyskanie sympatii.

Zmiana postaw wskutek rzeczywistej zmiany obiektu
Zmiana właściwości obiektu jest to najbardziej skuteczny sposób zmiany postawy wobec tego obiektu, skuteczniejszy niż perswazja, argumentacja.
np. nowe informacje na temat rozwoju państwa - zmieniają nasze poglądy odnośnie właściwości tego kraju, a także POSTAWY.

Zmiana informacji o obiekcie
Zmiana treści poznawczej obiektu powoduje zmianę stosunku emocjonalnego wobec niego.
Zmiana może dotyczyć także siły natężenia uczuć wobec obiektu (np. reagujemy mniej/bardziej negatywnie) 
Nawet silne postawy (np. uprzedzenia do innej rasy) mogą zostać osłabione przez odpowiednie przeciwne informacje (np. przekonanie się o niesłuszności informacji o negatywnych cechach przedstawicieli tej rasy).
Akceptacja nowych informacji o obiekcie powoduje zmianę postawy, ale obiekt pozostający w zasięgu bezpośrednich osobistych doświadczeń - musi rzeczywiście dostarczać takich informacji o swoich właściwościach, które zaprzeczają oczekiwaniom.
np. dla jednostki, która uważa, że blondynki są głupie - spotkanie głupiej blondynki nie zmieni postawy wobec nich.

Zmiana postaw a ich natężenie
Słabe postawy są bardziej podatne na zmiany niż silne.

Zmiana postaw a centralność obiektu
Ludzie poszukują informacji, które ich interesują i pomijają inne informacje.
Duża ilość informacji na temat obiektu (centralnego) - pomaga utrwalić się postawie wobec niego.
Natomiast postawy wobec obiektów marginesowych - łatwiej zmienić pod wpływem nowych informacji.
np. postawy wobec polityki zagranicznej, o której wiemy mniej - są mniej stabilne, niż postawy wobec polityki wewnętrznej, o której informacje częściej do nas docierają.

Źródła:
1.      T.M.Newcomb, R.H.Turner, P.E.Converse „Psychologia społeczna”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz