Skuteczność perswazji wzrasta w razie "przypadkowych rozmów", w szczególności gdy:
- sluchacz sądzi, że źródło nie wie, że słuchacz słucha- treść przekazu interesuje odbiorcę
np. przemówienia podczas kampanii przedwborczej nie powodują masowych zmian postaw, trafiają głównie do zwolenników danej opcji politycznej.
Pamięć o źródle i treści przekazu
Słuchacz dłużej pamięta TREŚĆ PRZEKAZU niż ŹRÓDŁO.
Gdy słuchacz zapomina o źródle pozytywnym - zmiana postaw może się cofnąć.
Gdy słuchacz zapomina o źródle negatywnym - zmiana postaw może się pogłębiać.
TRWAŁY ZWIĄZEK pomiędzy źródłem i treścią przekazu - utrwala zmianę postaw wywołaną przez źródło.
Podobieństwo postaw źródła i odbiorcy wobec pewnych obiektów - zwiększa prawdopodobieństwo zmiany postaw dotyczących innych obiektów, mimo że stanowiska źródła i sluchacza wobec nich są odmienne
np. rozpoczynanie przemówienia o konieczności zmiany ustawy od krytyki aborcji jako zjawiska.
Wpływ reakcji grupy na przekaz perswazyjny
Reakcja grupy determinuje reakcje słuchacza na przekaz perswazyjny - dotyczy to sytuacji, gdy:
1. odbiorca postrzega reakcje innych osób (np. oklaskiwanie, gwizdy, szmery, krzyki)
2. odbiorca postrzega podobieństwo postaw własnych i grupy (np. uczniowie utożsamiają się z postawami uczniów tej samej szkoły)
3. odbiorca uświadamia sobie, że inne osoby o podobnych postawach i doświadczeniach (np. inne gospodynie domowe) , o których wie, że początkowo odczuwały awersję wobec obiektu (np. supermarketu) - w podobny sposób ulegały perswazji innych informacji.
Wnioski
Grupa wywiera wpływ na KIERUNEK POSTAWY, a gdy zmiana postawy już nastąpiła - UMACNIA JĄ.
Perswazja indywidualna powoduje zmianę postaw u 3% odbiorców, podczasy gdy perswazja grupowa - u 32 % słuchaczy.
Źródła:
1. T.M.Newcomb, R.H.Turner, P.E.Converse „Psychologia społeczna”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz