1. właściwości PRZEKAZU PERSWAZYJNEGO
Zmiana postaw następuje pod wpływem przekazu perswazyjnego, dostosowanego do struktury postawy, która wynika z MOTYWACJI.
Skuteczny przekaz perswazyjny dostarcza argumentów, które nie napotkają gruntownie zakorzenionych kontrargumentów.
Żywe przykłady zwiększają siłę przekonywania argumentów.
Jeżeli słuchacz zajmuje stanowisko przeciwne wówczas należy przedstawić stanowiska obu stron (argumentacja dwustronna) i podważyć argumenty przeciwników.
Argumenty wyrażające stanowisko jednej ze stron - są skuteczne, gdy odbiorcy są gorzej poinformowani.
Argumenty dotyczące obu stron zagadnienia - są skuteczne gdy odbiorcy są lepiej poinformowani.
2. właściwości ŹRÓDŁA PRZEKAZU
Ocena źródła przekazu wpływa na ocenę przekazu - decyduje o prawdopodobieństwie zmiany postawy.
Efekt "sugestywnej siły prestiżu" - osoby poddawane oddziaływaniu źródła, które prezentuje wysokie kompetencje - akceptują wiele informacji i poglądów, jeżeli posiadają niski zasób informacji.
Na skuteczność przekazu wpływa sposób, w jaki źródło dokonało wyboru informacji. Jeżeli odbiorca przypuszcza, że źródło jest osobiście zainteresowane prezentowanym stanowiskiem - odbiorcy nabierają podejrzenia nawet jeżeli dysponują niskim poziomem informacji.
tzn. wiarygodność źródła wzrasta, jeżeli wyraża stanowisko wyraźnie sprzeczne z jego własnym interesem
Na ogólną ocenę źródła wpływają:
- KOMPETENCJE (znajomość tematu) i nieścisłości, decydujące o WIARYGODNOŚCI źródła,
- inne czynniki - stopień zaangażowania źródła, różnica postaw (większa różnica decyduje o większej skuteczności perswazji), ale jeżeli różnica postaw na wstępie dostatecznie duża - słuchacz z miejsca odrzuca źródło
np. zwolennicy partii politycznej rządzącej chcą zmienić postawę zwolenników partii politycznej opozycyjnej
Wyrażanie ubocznych (dodatkowych) opinii zgodnych z opinią odbiorców - ułatwia zmianę postaw
np. przedmiot perswazji dotyczy polityki zagranicznej, a nadawca rozpocznie przemówienie od krytyki alkoholizmu
Wiarygodność źródła wzrasta, jeżeli wydaje się, że nie stara się wpłynąć na naszą opinię. Uświadamianie słuchaczom różnicy postaw osłabia siłę perswazji
np. źródło na wstępie przemówienia zaznacza: "chciałbym spowodować zmianę państwa postawy ..."
Źródła:
1. T.M.Newcomb, R.H.Turner, P.E.Converse „Psychologia społeczna”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz